16
syys
2010
Kuljetusalan harmaa talous
Arviot harmaan talouden kehityksestä olivat selvästi muuttuneet vuoteen 2003 verrattuna. Kun vuonna 2003 vain noin 20 % vastanneista arveli alan harmaan talouden kasvaneen selvästi tai jonkin verran niin vuonna 2009 vastaava osuus oli 48 %.
Taulukko 5 Kuljetusalan yritysten arviot harmaan talouden kehityksestä
Kysymys 5: Harmaan talouden kehitys 2004-09, prosenttia vastauksista. Osuus vastanneista, %
v.2009 | v.2003 | |
---|---|---|
Kasvanut selvästi | 15,0 | 4,5 |
Kasvanut jonkin verran | 32,8 | 15,2 |
Pysynyt ennallaan | 40,2 | 64,0 |
Vähentynyt jonkin verran | 9,1 | 9,0 |
Vähentynyt selvästi | 2,9 | 7,3 |
Harmaan talouden tärkeimpänä ilmenemismuotona pidettiin kummankin vuoden kyselyn vastauksissa pimeän työvoiman käyttöä. Vuonna 2009 toiselle sijalle nousi ulkomaisten liikennöitsijöiden laiton toiminta Suomen markkinoilla, jota vuoden 2003 kyselyssä ei ollut mukana. Pimeiden kuljetuspalvelujen myynti yksityiseen liikenteeseen rekisteröidyillä ajoneuvoilla, konkurssikeinottelu ja kertakäyttöyritysten hyväksikäyttö sekä kirjanpidon ohittava kuljetuspalveluiden myynti luvanvaraisessa tavaraliikenteessä erottuivat kumpanakin vuonna selvästi muista harmaan talouden ilmenemismuodoista.
Harmaan talouden painopistealueet yrityskyselyn mukaan
Vastaajilta tiedusteltiin heidän käsitystään harmaan talouden tärkeimmistä painopistealueista tieliikenteen tavarankuljetuksissa. Kuljetustyyppien järjestys oli täysin sama kuin vuonna 2003 tehdyssä kyselyssä, mutta arviot harmaan talouden osuudesta olivat nousseet kaikkien muiden paitsi muuttokuljetusten ja muiden yksityistalouksien tilaamien kuljetusten kohdalla.
Taulukko 4 Harmaan talouden tärkeimmät painopistealueet asteikolla 5-1,jossa 5=erittäin paljon, 4=melko paljon, 3=jonkin verran, 2=ei kovin paljon, 1=ei lainkaan
v.2009 | v.2003 | |
---|---|---|
1. Muuttokuljetukset ja muut yksityisten kotitalouksien ostamat kuljetukset | 3,72 | 3,83 |
2. Liikenne Venäjällä ja muualla Itä-Euroopassa | 3,61 | 3,31 |
3. Rakennus- ja maanrakennusalan ostamat kuljetukset | 3,24 | 3,10 |
4. Liikenne ETA-maissa (EU, Sveitsi, Norja) | 2,50 | 2,04 |
5. Teollisuuden ja kaupan ostamat kuljetukset | 2,37 | 1,82 |
6. Valtion ja kuntien ostamat kuljetukset | 1,94 | 1,59 |
Lähde: EDUSKUNNAN TARKASTUSVALIOKUNNAN JULKAISU 1/2010 (http://web.eduskunta.fi/dman/Document.phx?documentId=mw16710124737147&cmd=download)