Liikenteessä ykkösluokan vaaratekijä!

Kymmenet tuhannet ekaluokkalaiset aloittavat opintiensä elokuun puolivälin tienoilla. Moottoriajoneuvojen kuljettajien tulee olla erityisen varovaisia ensimmäisten kouluviikkojen ajan. Päätimme kantaa kortemme kekoon liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Kuvassa SMPY ry:n puheenjohtaja Kai Lager ja Ylä-Malmin peruskoulun rehtori Tomi Ojanen.
Kuvassa SMPY ry:n puheenjohtaja Kai Lager ja Ylä-Malmin peruskoulun rehtori Tomi Ojanen.

 

Suomalaisten autoilijoiden liikennekäyttäytymisessä ja liikenneolosuhteiden huomioimisessa on monin tavoin parannettavaa. Pelkkä nopeusrajoitusten noudattaminen ei riitä. Liikennevahinkotilastoissa* näkyy selkeästi, että liikenneolosuhteita ei oteta tarpeeksi huomioon. Kuljettajan käyttäytyminen on todella merkittävä tekijä liikenneturvallisuudelle.

 

Tietoisku tuhannelle raskaan ajoneuvon kuljettajalle – isot suojelevat pieniä liikenteessä!

Jäsenyrityksissämme on käytössä kuljetuskalustoa yhteensä noin 1000 yksikön verran. Järjestimme kampanjan, jossa kaikkia jäsenyrityksissämme toimivia kuljettajia tiedotettiin siitä, kuinka koulujen aloitus vaikuttaa liikenteeseen. Huomaavaisuus nousee tässä isoon rooliin: näytämme mallia siitä, kuinka vastuullinen ja koululaiset huomioon ottava kuljettaja toimii! 

 

SMPY hankki liikennetyökirjoja Ylä-Malmin peruskoululaisille henkilökohtaiseen käyttöön koko alakoulun ajaksi

Työkirjan tehtävien avulla lapset omaksuvat paremmin liikenneaiheet, joita käsitellään opettajan kanssa tunnilla. Liikennesääntöjä opitaan tekemällä tehtäviä eri liikennetilanteista. Kotitehtävien avulla liikenneasioita voi opetella myös vanhempien kanssa.

Kävimme luovuttamassa työkirjat Ylä-Malmin peruskoulun rehtori Tomi Ojaselle ennen syyslukukauden alkua. Tunnemme vastuumme ja haluamme olla mukana toteuttamassa pienille koululaisille turvallisempaa kaupunkiympäristöä.

Trafin** mukaan Suomi sijoittuu EU-maiden keskikastiin, kun liikennekuolemien määrä suhteutetaan asukaslukuun. Meillä on paljon parannettavaa, mikäli haluamme vähentää liikennetapaturmia niin, että olisimme liikenneturvallisuudessa EU:n keskiarvoa parempia.


Lähteet:

ETSC 

** Trafi: “Suomi jää autoilijoiden turvallisuudessa muista EU-maista